O FAMA

" Sada, kao i u vrijeme ratova u bivšoj Jugoslaviji (1991.-1999.), mi se – lično i FAMA-projektima – zalažemo za pravdu, edukaciju, znanje, poštovanje ljudskih vrijednosti, čovječnosti, ljudskog dostojanstva, ljudskih prava, slobode pojedinaca, demokratskih principa... a protiv neznanja, terorizma, nasilja, ratnih zločina, totalitarizma, fašizma, diktatorstva, nacionalizma i rasizma. "
Credo FAMA

1990. godine, na prelazu iz komunizma u stanje priprema za ratove na prostoru bivše Jugoslavije, FAMA je osnovana kao prva nezavisna medijska kuća. Kad smo počinjali, namjeravali smo postati CNN jugoistočne Evrope i što širem auditoriju prenositi znanje o vremenu, ljudima, događajima i fenomenima. Istorijske okolnosti (rat u bivšoj Jugoslaviji 1991.-1999., a posebno opsada Sarajeva) su odredile teme kojima ćemo se baviti. Tako smo te 1991. godine zapravo ušli u svijet kojim su se vijekovima bavili istorija, književnost i umjetnost. Tu smo ostali sve do 2011. i prepoznali neke do tada potpuno nepoznate, a jako važne, trendove opstanka za koje danas, u 21. vijeku, postoji vitalni interes. Trebalo je tačno 20 godina da zatvorimo ovaj ciklus.

U međuvremenu smo pratili procese uvođenja u rat, četverogodišnju destrukciju jednog evropskog grada na kraju dvadesetog vijeka, pratili nestanak jedne civilizacije i uspostavljanje nove. Pratili smo tokove svjetske politike, mehanizme humanitarne pomoći, ulogu svjetskih medija koji su dan za danom prateći opsadu Sarajeva uspjeli uticati na konačnu deblokadu grada. Sticali smo znanja o moći otvorenog uma, vidjeli kako se ljudi kreativnošću bore protiv terora, uvidjeli snagu ljudske prirode, pratili promjene društvenih odnosa u gradu pod opsadom, i postepeno stvarali Banku znanja. Napravili smo brojne male velike projekte i izumili metodu finansiranja koja nam je omogućila da sačuvamo neovisnost i usred rata i u poslijeratnom periodu očuvamo kredibilitet svojih projekata pred budućim generacijama. Odlučili smo da ostanemo anonimni radije no pogrešno upotrijebljeni.

Uz ogroman lični napor i uz pomoć prijatelja, danas FAMA-kolekciju konačno možemo ponuditi kao Banku znanja za masovnu upotrebu. S FAMA-projektima smo prošli kroz brzi razvoj tehnologije i sada kao platformu koristimo Internet: naši projekti su dostupni svima koji se bave antropologijom, sociologijom, međunarodnim odnosima, ljudskim pravima, istorijom, psihologijom, umjetnošču, filozofijom, medijima... za sve njih Banka znanja FAMA-kolekcije otvara velike mogućnosti istraživanja nepoznatog, ili još uvijek neusaglašenog. Ova kolekcija takođe nudi mogućnost konačnog uspostavljanja regionalnog edukacijskog modela za tumačenje perioda raspada Jugoslavije (1991.-1999).

Danas, u vrijeme velikih globalnih promjena, opšte nestabilnosti, poremećenih vrijednosti, dok planetom vladaju strah od Drugog, recesija i klimatske promjene koje prijete mega-katastrofama, Banka znanja FAMA-kolekcije predstavlja dokaz da pametno upotrijebljeni i lišeni predrasuda otvoreni ljudski um i snaga ljudske prirode mogu izgraditi umjetnost življenja čak i nakon nestanka svega poznatog, i zadržati osnovne ljudske vrijednosti uprkos odsustvu svega neophodnog.

Suada Kapić
Osnivač / Direktor FAMA International



SUADA KAPIĆ

Osnivač i direktor FAMA International
Autorica izvornih FAMA-projekata i FAMA-arhiva


Suada Kapić je rođena u Sarajevu, Bosna i Hercegovina. Po sticanju svoje prve diplome na Filozofskom fakultetu, Univerzitet u Sarajevu, odlazi u Beograd i završava studij režije na Fakultetu dramskih umetnosti. Nakon pada komunizma u cijeloj istočnoj i jugoistočnoj Evropi, Suada napušta karijeru istaknute filmske i TV rediteljke i 1990. osniva prvu nezavisnu medijsku kuću u tadašnjoj Jugoslaviji – FAMA. Izdvaja se originalnošću svjih ideja, naročito zbog djelovanja na redefinisanju načina na koji se politika tretira u medijima. Pokreće novi (potpuno profitabilan i necenzurisan) medijski koncept koji se često naziva politička zabava. "Umijeće življenja" je bio jedan od najgledanijih TV-programa u cijeloj zemlji, jer se gorućim pitanjima bavio na nekonvencionalan i izvanredno kreativan način, a istovremeno se uspio pozicionirati kao vjerodostojan izvor informacija – što je tih turbulentnih dana predstavljalo izuzetno neobičnu kombinaciju.

Njenu prvobitnu namjeru da FAMA postane CNN jugoistočne Evrope osujetio je rat u bivšoj Jugoslaviji koji je zauvijek promijenio njen lični i profesionalni pogled na život. U aprilu 1992, Suada bježi i svog stana na Grbavici (dio Sarajeva tada pod okupacijom snaga bosanskih Srba), i postaje izbjeglica u vlastitom gradu. Usred totalnog uništenja i propasti osnovnih društvenih elemenata, donosi odluku da ostane u opkoljenom gradu i pokreće mehanizam 'nauke preživljavanja' kao sredstvo otpora teroru kroz stvaralaštvo, izume, kulturu, umjetnost i humanizam. Posmatrala je opsadu Sarajeva (najdužu u modernoj istoriji) proučavajući ljudsku prirodu, mehanizam terora i sposobnost ljudi da se kroz mehanizam preživljavanja prilagode potpuno neočekivanim okolnostima. Tako je počela njena posvećenost ovoj temi; predano dokumentovanje činjenica i dokaza promjena u gradu pretočila je u niz međunarodno priznatih projekata i inicijativa.

Između 1992. i 1996. Suada u opsjednutom gradu pokreće projekte kao što su 'Vodič za preživljavanje' i 'Mapa opstanka '92.-'96., odlučna da ih objavi i prezentira međunarodnoj javnosti. Prokrijumčarila je pripremu za štampu tajnim podzemnim tunelom i održala sastanke i prezentacije, od New Yorka do Tokija.

Od 1997. marljivo radi na jednom od najopsežnijih projekata: Govorna i vizelna istorija bivše Jugoslavije u razdoblju 1991.-1999. FAMA Kolekcija (Arhive) i srodni pojedinačni projekti smatraju se najvećim i najopsežnijim nezavisnim izvorom informacija koje se odnose na Opsadu Sarajeva ('92-'96) i Raspad Jugoslavije ('91 - '99). FAMA-edukacijski paket Opsada Sarajeva 1992.-1996. promoviran je i distribuira se u Srbiji od 2005. U partnerstvu s Inicijativom mladih za ljudska prava u BiH (producent projekta) nedavno je objavljen i njen najnoviji projekat Srebrenica – mapiranje genocida (dokumentarna animacija). Kao obrazovna inicijativa, projekt je naširoko predstavljen u Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori.

Suada je aktivno uključena u promociju i predstavljanje pojedinih projekata i koncepta "znanosti preživljavanja" širom svijeta – od New Yorka do Tokija. Njeni projekti krase zidove i police najuglednijih međunarodnih institucija: Memorijalni muzej holokausta u SAD, Suda UN-a za ratne zločine, Pentagon, Biblioteka Kongresa SAD, UNESCO, Tokyo Big Site...

Mislilac, autor i realizator, Suada Kapić je bivala suočena s nezamislivim izazovima i radeći u nemogućim okolnostima ipak uspjela ostvariti međunarodno priznate projekte i osigurati njihovu provedbu. U jednom od najsloženijih i najopasnijih područja u svijetu, njena tvrtka je aktivna već 21 godinu.

Rad koji počela još 1992. sada je dovršen i FAMA-projekti i arhive bivaju prebačeni u virtualni domen kao FAMA-kolekcija – virtualna banka znanja za buduće generacije. U ovoj fazi se Suada ponovo okreće svom izvornom području multi-medija, te se namjerava usredotočiti na regionalna i globalna pitanja koja zahtijevaju kolektivna rješenja angažovanjem s regionalnom / globalnom publikom.
MIRAN NORDERLAND

Autor Virtualne FAMA-kolekcije

Miran upravlja Virtualnom FAMA-kolekcijom i aktivno sudjeluje u projektu Muzej opsade Sarajeva - Umijeće življenja 1992. – 1996. S FAMA International sarađuje od 1996. kao autor i kreativni direktor projekta Survival Art Museum '96 realiziranog u Tokiju, Japan. Proteklih 16 godina Miran je bio ko-autor brojnih projekata koji su sada sastavni dio FAMA-kolekcije. Kao dio FAMA-tima učestvuje u izradi strategije, osiguravanju sredstava, održavanje odnosa s partnerima visokog profila, upravljanju i implementaciji projekata.

Miran je trenutno na London School of Economics, i obavlja istraživanja za svoju doktorsku disertaciju na temu utjecaja fenomena društvenih medija na političku ekonomiju i direktnu komunikaciju državne administracije.

Istodovremeno Miran gradi karijeru u različitim sektorima i zemljama, između ostalih u Americi i Kanadi s UN-om, provedba Daytonskog mirovnog sporazuma (DPAP i Vlada SAD – ambasador Richard Holbrooke) i s Međunarodnim sudom za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji. Od 1997. do 2003. Miran predvodi i upravlja brojnim programima i inicijativama u SAD, Kanadi, Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a za vlade SAD, UK i Japana, USAID, Svjetsku banku, Fondaciju Soros i UN.

Od 2003 Miran nastavlja karijeru i obrazovanje u Velikoj Britaniji i na London School of Economics magistrira iz oblasti javne politike i ekonomije. Tokom studija je imenovan za parlamentarnog analitičara Lorda Hyltona u Domu lordova, a bio je i posebni savjetnik Oskarovcu Anthonyju Minghelli na snimanju filma Breaking and Entering, usko surađujući na scenariju i razvoju likova (s Juliette Binonche, Judeom Lawom i Robinom Wright Pennom). Po završetku magisterija pozvan je da širom Velike Britanije u ime britanske vlade (Cabinet Office), finansijskog sektora (UBS Banka) i korporativnog sektora (Vodafone) vodi provedbu nacionalne strategije za promjenu 'kulture filantropije'. Ubrzo nakon toga je pozvan da se kao voditelj odjela za partnerstva pridruži društvenom preduzetništvu Jamieja Olivera, a potom i kao saradnik Fondacije Orr Mackintosh u Londonu nastavlja djelovanje na razvoju društvenog preduzetništva i filantropije. Nakon toga nastavlja kao nezavisni konzultant – savjetnik klijenata visokog profila za pitanja korporativnog upravljanja, filantropije u financijskom sektoru, javne diplomatije i transparentnosti u industriji prirodnih resursa u Velikoj Britaniji, jugoistočnoj Europi i na Bliskom istoku.

Miran Norderland je rođen u Sarajevu, govori nekoliko jezika i poklonik je umjetnosti, dizajna i arhitekture: diplomirao je primijenjenu umjetnost na Central Saint Martins College of Art and Design u Londonu i univerzitetu Ryerson u Torontu.