Festival Beba univerzum (ljeto '94.)


Godina proizvodnje
ljeto 1994. (5. juli – 25. august)
Mjesto izvedbe
Nekoliko lokacija u Sarajevu pod opsadom
ORIGINALNI Format
Festival (javne manifestacije, izložbe, mobilni univerzitet – akademska predavanja, perfomansi, koncerti, književne večeri, bibliotečke manifestacije i pozorišne predstave).
Jezik
bosanski i engleski
Tema
Opsada Sarajeva 1992. - 1996.: slavljenje fenomena kulturnog preživljavanja i uvođenje novih modela edukacije kroz koncept 'mobilnog univerziteta'.
Period istraživanja
1992. – 1994.
Pokrivenost/doseg
Sarajevo pod opsadom i globalni – kroz medijske izvještaje i intervjue
Opis
Pod nemogućim uslovima je Festival uspio organizovati i postaviti 15 raznovrsnih manifestacija po čitavom gradu. Ugostio je i predstavio radove mjesnih i internacionalnih umjetnika, profesora, novinara, intelektualaca, glumaca, muzičara i režisera. Njihova djela i talenat predstavljeni su kroz seriju javnih manifestacija, izložbi, perfomansa, koncerata, književnih večeri, bibliotečkih manifestacija, pozorišnih predstava i akademskih predavanja – kroz mobilni univerzitet.
Napomena
Projekat je organizovan u partnerstvu s Međunarodnim filmskim i teatarskim festivalom Sarajevo (MESS). Izvršni direktor Festivala: Haris Pašović.
Producent/Kustos
FAMA

FAMA TIM

Izvršni producent
manifestacija FAME
Suada Kapić
Saradnici
Robert Donia, John Fine, Ognjenka Finci, Amra Zulfikarpašić, Enes Sivac, Mustafa Skopljak, Senada Kreso, Emir Kasumagić, Dragan Rokvić
Autorska prava
© FAMA International

Metodologija

Sve one koji posmatraju, uočavaju, upućuju i objašnjavaju mogućnost masovnog uticaja čini svojevrsnom elitom. Ali pogrešnim metodama i nečistim porivima masovni uticaj vremenom može izazvati katastrofalne posljedice. FAMA, prva nezavisna multimedijalna kompanija u bivšoj Jugoslaviji, osnovana je s punom sviješću o osjetljivosti područja u koje ulazimo. Na početku raspada Jugoslavije znali smo da će dokumenati svih vrsta i formata ostati da odlučuju o sudbinama onovremenih i svih budućih generacija. Stoga smo, slijedeći lične principe, odlučili da koristimo metodologiju činjenica, govorne istorije, dokumentovanog dokumenta. Zahvaljujući jedinstvenom talentu za uvid u veliku sliku, razvili smo metodu koja u nekoliko faza omogućuje da se 'očigledno učini vidljivim'.

Faza 1
Uvid. Događaje posmatrati otvorenog uma, s pozicije posmatrača a ne učesnika, registrovati postojeće elemente posmatranog fenomena i potom ih uvezati, uočiti rane znake nastajućeg dominantnog trenda koji će pokrenuti novi proces uzroka i posljedica.

Faza 2
Govorna istorija. Istraživanje nastaviti putem govorne istorije: svaki učesnik posmatranog događaja govori o onom dijelu u kom je sam učestvovao, ne dajući komentare u vezi s drugim učesnicima. Postojeći elementi se snimaju u foto/video formatu.

Faza 3
Strukturiranje istraživanja. Utvrđene činjenice i dokumentovane dokumente o određenom događaju, periodu ili fenomenu složiti u adekvatnu strukturu kojom se znanje o tom događaju, periodu ili fenomenu publici prenosi u njima prihvatljivom formatu. Izostaviti svako upućivanje na zaključak. Čitaocu, gledaocu, učeniku, istraživaču... prepušta se da sami izvode zaključke na osnovu datog formata.

Faza 4
Formatiranje istraživanja. Strukturu pretvoriti u popularni format za masovnu upotrebu (mape, albumi, filmovi, enciklopedija).

Faza 5
Kreiranje edukacijskog paketa. Izučavanje perioda 1991.-1999. je naš jedini prilog njegovom tumačenju: formirali smo edukacijski paket čiji pojedini dijelovi služe za različite stepene edukacije.

Festival Beba univerzum (ljeto '94)

U jednom kratkom periodu je grad bio otvoren preko tzv. plavog puta. Naravno, za izlazak i ulazak u grad bile su potrebne specijalne dozvole. U okviru strategije kulturnog preživljavanja, zajedno s Harisom Pašovićem smo odlučili da taj kratki ljetni period pretvorimo u praznik kulture i intelekta. Služeći se matricom života ostatka svijeta, ova smo događanja organizovali kao festival. Festival je počeo na ispred Narodnog pozorišta (na trgu koji se danas zove Trg Susan Sontag, zbog ogromne podrške koju je Susan Sontag pružila opstanku grada pod opsadom). Tako su građani Sarajeva po prvi put imali priliku da sjede na otvorenom (izloženi snajperskim gnijezdima iz kojih se nije pucalo jer je vladalo primirje) i slušaju O Sole Mio u izvedbi Srđana Jevđevića. Njegov snažni glas i opšti slabašni osjećaj slobode izazvali su žestoke emocije. Ljudi su plakali od ljepote. Dvije godine su stoički podnosili tragedije i užase, a Srđanov glas i ljetni povjetarac – koji kao da je dolazio sa mora – provalili su im emocije. Zato smo im poklonili festival: da bismo bar nakratko imali osjećaj da živimo kao normalni ljudi.

O projektu

Za vrijeme opsade je umjetnost u Sarajevu pokazala da moć kreativnosti može značajno ojačati duhovnu snagu ljudi čak i u najnezamislivijim uslovima. FAMA International i Međunarodni filmski i pozorišni festival u Sarajevu su organizovali ljetni umjetnički festival BEBA UNIVERZUM, između 5. jula i 25. augusta.

Sarajevo: umijeće i filozofija preživljavanja
Nakon dvije i po ratne godine se naš grad stabilizovao. Stvorili smo novi grad, novi način života i novu filozofiju življenja u postkataklizmičnom okruženju. 2.000 granata koje dnevno padaju na grad donijele su razaranje, krađu, crno tržište, smrt. Rat je razorio infrastrukuru civilizacije – zgrade, vodu, struju, gasovod. Međutim, Sarajevo nije umrlo. Pod ovom destrukcijom postoji tanka linija čistote. Uprkos teroru i nestašici ljudi rade da bi održali bazične elemente društva i zajednice.
Opstali smo jer smo humor i inovativost integrisali u svaki dio svog života. Humanost se pročistila do očitosti kakve su hrana i voda, a na suptilnijim nivou do zajednice i umjetnosti. Umjetnost je značajno ojačala našu duhovnu snagu, čak i u nezamislivim uvjetima. Sve su umjetničke forme, modeli, nove i stare tehnike bile važne na svim nivoima opstanka, čak i fundamentalnim. Kreativnost nam je pružila mentalnu slobodu, što je zauzvrat potaklo duh tolerancije i multikulture. S ovim obnovljenim etičkim pristupom prema življenju, naš um se razbistrio i ponovo smo se osjetili ljudskim bićima sposobnim za emocije.
Sarajevo je simbol oslobađanja. Naša sposobnost da izađemo iz ničega je slika ogledala fizičke teorije Stevena Hawkinga – dezintegracija zvijezda stvara pojavu ničega, ali crne rupe dopuštaju izlaz informacijama koje se u njima zateknu. Opsada koju je iskusilo Sarajevo desiće se i negdje drugo u svijetu 21. vijeka. Sarajevo je primjer nade u budućnost, održivi model urbane sredine koja je preživjela modernu kataklizmu. Znanje i umijeće prikupljeni tokom opsade imaju potencijal da inspirišu i pripreme svijet za 21. vijek. Sve je moguće. Opstajući na goloj potrebi, Sarajevo više ne koristi pesticide niti stvara zagađenja. Mi ostvarujemo New Age-ciljeve: zdravlja, ekologije, organske hrane, reciklaže, samoodrživosti. Ali savršeni model opstanka može se realizovati samo kroz podršku međunarodne zajednice. Sarajevu je potrebna tehnologija, edukacija i informacije iz kuture iz ostatka svijeta. A svijetu je potrebno iskustvo i znanje Sarajeva. Spremni smo za okončanje ove izolacije i početak razmjene.

Festival Baba univerzum (ljeto '94) – lista manifestacija:

• Elementi za konstrukciju krajolika
(16. juli 1994.)

• Biblioteka Hamdija Kreševljaković
(18. juli 1994.)
Kuća Hamdije Kreševljakovića

• Survival Art Museum
(22. juli 1994.)

• Mobilni univerzitet
(29. juli – 22. august 1994.)
Kuća Hamdije Kreševljakovića, Jevrejski muzej

• Sarajevsko naivno slikarstvo
(1. august 1994.)
Galerija Beba univerzum

• Šeherezada 2001 (Knjiga II)
(6. august 1994.)
Svrzina kuća

• Svileni bubnjevi III
(6.august 1994.)
Svrzina kuća

• Paul Auster: U zemlji posljednjih stvari
(20. august 1994.)
Svrzina kuća

• U zemlji posljednjih stvari
(21. august 1994.)
Svrzina kuća, Jevrejski muzej

• Brži od vjetra
(24. august 1994.)
Miljacka

• Beba univerzum – muzika
(25. august 1994.)
Jevrejski muzej, Svrzina kuća, Kuća Hamdije Kreševljakovića, Survival Art Museum

• Survival Show
(25. august 1994.)
Svrzina kuća, rijeka Miljacka